Tuesday, September 20, 2011

Weaning Off Fifi - Day #1 - #x

It was September 14, 2011. 2 days after she turned 20 months. She woke up at 8. Dah menjadi lumrah, celik je mata, mesti nak. Aku kasi. Then dalam tengahari, dia mintak. I was so determined. So aku limau dekat nips and offer her my breasts. Dia rasa masam, dia taknak. Nasib baik dia tak meraung gila babs. Maybe dah besar. Bole la pujuk minum fresh milk, kopok ke pape. Aku prepare banyak benda mengunyah, lepas satu satu. So that perut dia penuh, dia bole main main dengan gembira dan terlupa keperluan breastfeeding. Lepas lunch dia tertido sambil tengok kartun. Tertido tengahari sendiri adalah nasib aku yang teramat baik. Alhamdulillah, 2 days sebelum tu dia memang tiba2 tahu tertido sendiri sambil menonton kartun. Cubaan cubaan meminta selepas tu memang aku sapu limau je and cakap sakit.

Sampai la bedtime. Bedtime pun dah banyak tertido sendiri sebelum ni So lucky me, malam tu dia tertido sendiri. TAPI! Dia bangun at 1am to breastfeed. Aku cakap sakit. Tak boleh. Dia punya meraung. Fuuuuuuuuuuuu. Aku tak tau mane dapat kekerasan hati, aku tak kasi jugak. Aku pegi sapu limau jugak. Terus dia diam. Dia mintak roti, water, milk. Then dia main Lego dalam gelap sorang. Aku baring je la. Aku nak tolong dia tido, gosok2 badan and kepala dia. Tak jalan. Bila dia mintak, aku cakap sakit. Then dia rengek2 sikit lepas tu diam, golek2. Lama2 aku tertido kul 3 pagi camtu and aku tak sedar pukul berapa dia terlelap. Pukul 8 pagi dia bangun, dia mintak, aku kasi. Lepas gian. Aku tak sanggup nak ruin mood dia seawal pagi. Kesian.

So benda ni ulang ulang lah sampai ke hari ini. Cuma ada lah perubahan:
  1. Malam kedua sampai malam semalam, dia dah sleep through the night. Alhamdulillah. Hoyeah! I got my uninterrupted night sleep again after 20 months! Syorgaaaaaaa. Bangun pagi pukul 7, fresh nya. Aku harap perkara ini berkekalan. Amin. Tolonglah doakan ye. Anak bangun malam malam meraung2, meruntun jiwa.
  2. Dia semakin kurang mintak. Once a while je dia nak. Like today, dia lupa terus. Belom mintak lagi walaupn sekali.
  3. Dah tak perlu sapu limau lagi. Cuma cakap "sakit". Dia faham. Semoga faham selamanya. Janganlah nampak adik baby menyusu, dia pun nak besok. T_______T.
  4. Nak lelap mata waktu malam semakin mudah. Offer water, offer milk, campak botol, golek golek, tertido. Golekkan tu makin lama makin kejap.
Yang sama nya adalah: 
  1. Routine bangun pagi and mintak. Aku still kasi bila dia celik mata waktu pagi. Usually dalam pukul 5.30-7.00pagi. Dia tahu dah sikit. Sebab dia mintak kiri kanan kiri kanan. Last sekali aku offer milk, dia nak. Lepas tu akan terus bangun main.
Lain lain cerita:
  1. Aku start hari Rabu, hari hari pun breakdown. Nangis. Aku tak sure whether I was doing the right thing. Apa effect towards Fifi etc. Macam macam aaa terpk. Hari hari pon kawan kawan Twitter nasihat. Haha. Mak, adik di kampung pon nasihat. Sampai Jumaat, cakap cakap dengan Wandy, baru lah tenang. And hari Sabtu sampai Isnin, ada bantuan. Wandy cuti kan? 
  2. Hari first and second, aku rasa aku mengalami perubahan hormon kot? Sebab aku muntah muntah. Macam morning sickness kekdahnya. Makan pon tak selera.
  3. No breastfeeding if we're out, baru test sekali. Usually dalam train dia nak. Itu yang payah tu. Takut dia meraung dalam tu. Malu lah mak nyah. Semalam mcm OK. Nanti la cuba lagi. Yang payahnya nak kasi susu bila keluar. Aku try cari susu kotak kecik. Semalam beli susu kosong, ngan strawberry. Haram dia taknak. Sampai kedai makan, aku tuang susu kosong tu dalam cup, letak ais. Sejuk. Baru dia nak. Hoih. Cemana nak buat tu? Tunggu winter la susu sentiasa sejok.
  4. Fifi minum daripada pelbagai bekas. Pape yang dia nak la. Ikutkan je. Asal minum susu. Ini bekas bekas nya.
Cups cap ayam

Munchkin Flip Straw Cup

Munchkin Spill-Proof Cup

Ok itu je yang aku ingat nak tulis. Apa2 pon, Fifi blom la wean off completely. Hehe. Tapi aku kira ini sebagai kejayaan jugak. Tak kiraaaaaaaaa. Huehuehuehue.

Aku bersyukur sebab process weaning semudah ini yang Tuhan kasi. Mudah tak mudah la. Tapi aku selalu fikir, mesti ada mak mak lain yang lagi susah masalahnya daripada aku.

Dan yang paling penting, terima kasih FIFI!

P.S. Semalam dah beli training pants. Train nya bila nak start? Haih. Tak habis habissssssssssssss.

4 comments:

Fitri Senin said...

sabar..tp progress ni pun kira cepat la gak..semoga berjaya!

Anonymous said...

Yay! Yay!
Pat on ur back, Lin.
teruja betul baca ur updates kat twitter.
daku mendambarkan tidur mlm tanpa ganguan si kecik tu.... huhuuu




~coffeeaddicts~

Wafaa said...

yeay. bulan 3 hari tu aku pon cakap sakit. aku hairan, cakap sekali je, dia paham. sebelum ni letak garam, asam jawa semuanya dia kata sedap. huh. kalau tahu cakap sakit tu dia paham dan cooperate, tahun lepas lagi aku cakap sakit. apa2 pon, well done fifi. and mommy fifi

misha.w said...

sgt berdebar dgn proses weaning off raisya nnti. huhu