Saturday, September 3, 2011

Pregnancy v3.2

Went for 12 weeks checkup on Friday. I timed the train ride to the hospital. It took us 1 hour more or less. Adding in our not-so-japanese walking pace, it came up to 1 1/2 hour one way.

Horait, skrg dah sampai hospital. Since it was only our 1st follow up, the nurse guided us what we need to do each time we come in for a checkup:

1. Take 1 empty folder.
2. Go to BP machine. Amik BP sendiri. Masukkan lengan, tekan, tunggu. Slip out. Take the slip.
3. Go to weighing scale. Amik berat sendiri. Write your current weight on the BP slip.
4. Put the slip, hospital card, pregnancy & baby book, and ada 1 buku amende tah ke dalam folder. 4 items.
5. Drop the folder into a slot. Mcm post box rupanya.
6. Lepas tu, do your urine business nak test.
7. Wait for your turn.

Result penting: 43.6kg @ 12 weeks. Tolong jangan naik banyak ye. Malu nanti dengan ibu ibu Jepun yang selim melim walaupon pregnant.

Baby #2 is okay. Everything is on track. I don't need to be worried about anything now. Tiada tanda awal ada sakit apetah, lupa apa dia cakap. Heh. Aku dgr "OK", terus di awang2an. Yang pasti, doc tgk if ade bende pelik kat neck/blkg neck baby. Tah, kt Msia doc aku tak explain camni pon. Tang ke nak lajuuu je. The doc gave us baby pictures (pictures haa! Haha. Aku taktau lah ape term patut guna. Sonogram? Ke hape?) dan juga DVD apa yang dia scan2 tu. Lupa bawak DVD sendiri, maka beli lah dari dia. Ada 2D and 3D. Ada 3D tanpa dipinta. Aku suka. :D. Walaupon anak kedua, air mata masih nak terkeluar apabila mendengar bunyi heartbeat untuk pertama kali. Hai indahnya bunyi. Lebih indah dari lagu hari raya. Kekeke. Oh! Masa scan perut, Fifi kemain tgk monitor tu, tak nangis. Tapiiii, bila Wandy start kata "tgk baby, tu baby", dia sedih, mencebik, mengalir air mata. Pastu benti, try ckp lagi benda sama, sedih lagi. Haih hati tisu. Kuatkan hatimu anak. Nanti mommy sedih dan rasa guilty.

I told the doc that aku still breastfeed Fifi tapi aku dah campur campur fresh milk sebab susu mana cukup lagi. Memang dah kurang tapi Fifi mintak jugak T___T. Doc itu berkata, "That is fine with me. Usually you will feel some contractions when you breastfeed once you hit 30 weeks. I suggest you stop breastfeed by 30 weeks (dalam hati aku, alamak! 18 weeks to go!). But if you don't feel anything and it doesn't hurt you, you can carry on breastfeeding after 30 weeks". Hoyeeaaahhhh! Aku sedang cuba nak bentikan/lupakan. Tapi belom sampai hati nak guna cara ganas. Guna cara lembut dulu. Nak masuk 20 bulan.

Lepas tu kena pegi amik darah. Banyak weh dia amik. Banyak kot test nya. Aku rasa dulu amik 2 tube kaca tu je. Tadi sampai 6. Seram aku tengok darah memenuhkan tube tube tu.

Last sekali, tanya pasal waiting list. Masih no 5 kot. Ke 4? Orang tu kata masih ada 4 menunggu, maknanya aku lah no 5 kan? Haih. Cancel la hoiii Jepun! Maka, next checkup aku kene lah bgtahu doc birth plan. If by sometime in December, takde room, aku bersalin kat Malaysia je. Nanti boleh lah dia prepare siap siap report apa patut in English. Harap ada doctor di Malaysia yang sudi menerima aku nanti. Sebenarnya, aku berperasaan reluctant nak bersalin kat Malaysia. Tapi kalau tak dapat jugak di sini, Allah mesti dah ada agenda tertulis utk kami anak beranak kan?

Dan we don't know our doctor's name. Kahkahkah. Pasal tadi aku usha gambar doctor, kenapa tak ada yang rupa tu pon? Eh ada, tp Wandy kata bukan. Itu doc bidang lain. Dia kata yang check aku tu, anak tokey spital. Masalahnya tak serupa pon aku tgk? Kekeke. Next checkup la tanya. Bikin malu Malaysa je cenggini tau.

Nah gambar:

12w2d










Next checkup: 30/09/2011. Selera makan mcm jin. How lah?

- Posted using BlogPress from my iPad


4 comments:

Anonymous said...

Lyn, Anis here. I pun baru checkup a week before raya hari tu at 11 weeks. Ye la, raya sapa pulak nak check perut I yg menggelebeh ni kan? OMG 43.6??? Jelesnyaaaaa last I check up I lost weight pasal puasa and also I had post-iftar sickness yg dahsyat. Mmg rasa lembek terus lepas maghrib tu mmg terlentang je tak bole buat apa. Tapi tu masa puasa lah, skrg usah ditanya berapakah beratku. But apa pun, mudah mudahan baby kita sihat, amin. Doc I terbocorkan rahsia gender. Aiseh, takde elemen surprise langsung. Boring I hehee.
Oh selamat hari raya and maaf zahir batin to you and Fifi and Wandy!

azzamoro said...

mak aih berat ko masa pregnant sama macam berat aku masa tingkatan 3 kot. hampesss

amek sket lemak aku ni. jeles siut

misha.w said...

makanlah tanpa rasa bersalah. it's hormone. :)

Lin Ghazale said...

Misha.w, tak bole sukati sgt.. Dkt sini jaga berat sket.Xde org pregnant gemuk pon. Huhu