Friday, April 8, 2011

Aku nak jerit sekuat hati. Boleh?

Sejak elok dari demam haritu, Fifi is not back to her usual self yet. Demam Sabtu. Isnin betul2 elok. Dan sampai ke hari ini perangai dia pelik. Tak mau makan seperti biasa. Asik mintak dukung. Bayangkan lah. Sejak reti jalan, tak penah2 dia mintak dukung. Kejap2 "kuu kuu". Asik mintak tetek. Basically bende2 yang sangat out of ordinary yang tak pernah dibuat sepanjang 14 bulan lepas. Ada pelbagai teori has been laid out in the field berkenaan dgn sikap dia skrg:

1. Rindu papa - susah gila nak suh buat bende yg selalu Papa dia buat. Spt change diaper before bedtime, berus gigi before bedtime. Kadang2 dia terlepas jugak tanya "Papa papa" lepas bgn tido pagi.
2. Nak tumbuh gigi taring 2 batang - ni teori mak dan adik aku. Diorg kata gusi dia nampak putih. Aku? Aku tak pasti lah.
3. Saje-saje buat hal. Saje-saje taknak makan - dia dah kurus kering dah. Nampak sgt susut badan. Sedih aku tgk. Mcm anak terbiar. Padahal dalam sehari, mcm2 makanan aku buat. Nak kasi dia makan. Tapi dia taknak jugak makan berselera. Makan sikit, rasa2 je, lepas tu "Nanak! Nanak! Nanak!". Argh!!
4. Beralih bulan - she was born on the 12th. Ntah la yang ni. Tak sure.

Oleh kerana lapisan kesabaran aku mmg sangat nipis, almost everyday pon dia kena marah dengan aku. Siap kene jentik dan sebginya. Memang kesian tapi aku terlalu penat nak kesiankan dia. Aku ni ada sesapa nak kesian? TAKDE! That is why I said I can't be a good mother if she continues to behave like this.

I am thinking to go earlier. Tapi ntah dapat ntah tidak. Sebab ticket 22/5 kan dah beli siap2. Aku dah kata dah dulu. Tolong beli awal sikit tarikh. Anak ni bukan kita tau cemana. Aku mmg tak tahan jaga sensorg ni. Kalau aku keje, ada jugak time off 8-9 jam sehari. Kalau ade laki, ada jugak time off barang sejam dua. Bole mandi dgn tenang. Masak dengan aman. Makan dengan tertib.

Ish sedih dan sakit hati berjalan beriringan. Takde org paham ah!

Bye

Lin Ghazale

4 comments:

Wafaa said...

tiket 22/5 tu boleh tukar tarikh tak?

Mama Ardini said...

sabar beb. aku rasa dia nak bermanjaan dgn kau tu & of course dia rindu papa dia.

Lin Ghazale said...

Tak tau lah. Aku tak tanya lagi MAS. Wandy mcm malas nak pk pasal ni je. Buat aku give up.

Kalau bole tukar pon, masalah visa pulak. Eh malas nak cerita sini. Pnjg sangkut paut dia.

Asma said...

Sabar ek..jgn stress2...fifi rindu kot..=)