Wednesday, October 20, 2010

Homemade Baby Food

Before I start, I would like to stress here that you have all the rights in the world to choose whatever parenting method that best suit your child(ren)/lifestyle/family. Ok? Ada faham? Jangan nak terasa bagai. Aku lempang kang! Mau mau? 

As a stay at home mother, I feed homemade food to my baby. Memang daripada Cik Fifi belom keluar ke dunia pon dah niat nak buat sendiri makanannya. Aku pon tak penah makan nestum etc etc tu masa aku seorang baby comel dulu. But ada lah 2-3 kali kasi jarred food because we were away from home. Pegi jalan2. Fifi tak suka. Tak biasa kot. See? Masalah jugak kan kalau takmau makan itu?. Dah kebetulan pulak berhenti keje, kerja2 memasak menjadi lebih mudah. Pagi2 bangun. Sebelom Fifi mandi at 8am, keluarkan barangan2. Lepas mandi, if Fifi wants to nap, I put her to nap first then baru ke dapur. If not, I put her in her cot and siap2kan makanan. Aku masak dalam rice cooker je, ada setting porridge. Pergh mudah.my beb. Sebelum ni aku masak atas stove. Ada la episode2 hangit. Ekekeke. 


Rice Cooker Yang Pandai


Tapi ada beberapa kawan-kawan yang bertanyakan bagaimana kalau bekerja, tapi nak kasi homemade food jugak dekat their babies? Jawapannya, aku tak pasti. Setakat pureed fruits/veges tu aku reti la. Tapi kalau nak kasi bubur nasi? If you ask me, I'll probably answer "Masak pagi-pagi tu kot? Bangun awal sikit lah". Aku serious tak tau. Jadi tanya aku ade bertanya di twitter. Mereka2 di bawah ni ada tulis kat blog mereka. Tapi korang kena la korek. Usaha sikit boleh? Kekekeke


Anda jugak boleh merefer kepada websites di bawah. Ni pon atas suggestion kawan2 masa aku mula2 nak kasi Cik Fifi makan:

  • wholesomebabyfood (I follow this religiously sbb pernah ikut site lain yang tak sesuai dengan Fifi)
  • Annabel Karmel (Yang ni aku tak follow sangat. Sikit2 je. Tekak melayu lah katakan)

Ok itu saje. Sekian. Terima kasih!

5 comments:

Wafaa said...

Hi, it's me here. Wafaa. Live from Subang Jaya. Eceeehhhh

Lin Ghazale said...

Hi Wafaa. ekeke

azzamoro said...

aku suruh ko korek, ko suruh org lain korek eh. kekke

Lin Ghazale said...

Haha. opcoz la. bahagi2 kan kerja. :P

Mama Ardini said...

kalu keje, marilah sama2 kita bangun awal seperti jam 5 pagi. huhu. tapi aku biasa masak bubur waktu malam. pagi2 sok tinggal nak panaskan je. so far alhamdulillah. masih mengekalkan homemade food for izzah.