Wednesday, October 27, 2010

Fully Cloth Diaper

Fifi is not fully cloth-diapered. I wish she was. Due to her sensitive skin she cannot use cloth diaper through out. I followed advises to use 2 inserts at night. But even with 2 inserts, she still gets nappy rash. Basically, her skin can't stand long exposure to urine. The thing with using cloth diaper is, the diaper is not dry, it is damp.

Therefore, she uses 1 disposable diaper of MamiPoko or Huggies at night. Last change is at 9.30-10pm. Sampai lah esok pagi nye nak mandi. I used to change diaper every 3-4 hours at night but as she's getting "older", tidur dia dah tak setempat. When she was little, dia terlentang je situ, so it was much easier to change her. Sekarang sudah golek-golek, tertiarap, terlentang, so kalau diganggu banyak2, dia akan terbangun terbuntang bijik mata. Now, that's one thing a mother doesn't want to happen especially at night. Ekeke.

Sebenarnya aku dah lupa apa point aku tulis ni. Ini lah akibatnya kalau tulis sekerat2.

Fifi's night time routine. She has her evening bath at 6-7pm everyday. Depends on what she's doing prior to that, if she's napping, tunggu bangun. Or depends on what mommy's doing prior to that, if there's something on TV, we wait for that to end. Kekekeke. After mandi, guna cloth diaper. Siap-siap wangi2. Dinner. Main2. Last diaper change and off to bed! Lepas tukar diaper, memang takde toleh2 lagi, tidokan je. Kecuali hari2 tertentu la. Dah dia taknak tido, apa bole buat?

Memang aku lupa apa nak tulis ni. Aih..

In conclusion, to fully cloth diaper, adalah susah. Bagi aku. Aku rasa terms fully cloth diaper tu tak wujud. Orang lain, aku tak tau la kan. Susah dari segi untuk mencapai fully cloth diaper tu. Banyak reasons kenapa susah:
  • Kena tengok outfit, if I want to wear her a pants/jeans, cloth diaper tak sesuai kot. Sebab gemuk. Nanti sendat dalam tu. Kesian. Dah kena guna disposable.
  • Kalau jalan-jalan lama? Nak basuh cloth diaper tu cemana? Setakat jalan-jalan 1 malam, ok lagi kot nak guna cloth diaper.
  • Babies who have similar condition mcm Fifi, dah kena guna disposable.
  • Kalau pegi jalan-jalan mall time ramai orang? Dah kena guna disposable. Aku ada sedikit malas nak menunggu baby room tu available.
  • Apa lagi? Kalau malas? Kalau hari hujan? Macam2 kalau lagi.
Bye.

P.S. Aku tak google pon fully cloth diaper tu apa maksud sebenarnya. Aku just interpret sesuka hati. 


4 comments:

Mama Ardini said...

mamipoko adalah bagus puan. kalu aku, mmg ada penyakit "m" tu. maka izzah tak pernah pakai cloth diaper. ehehe

Lin Ghazale said...

Huggies pon bagus jugak. MamiPoko mahal lah. 2 kali ganda harga Huggies

Kaklong Nuzula said...

Salam singgah n salam perkenalan. Tersampai sini dr google ttg flip. Alhamdulillah saya dah seth berCD. Boleh dikatakan fully CD siang malam (saya SAHM/ WAHM).

DD dah lama tak pakai, jrg sgt la pakai, stok yg beli lama dulu tak abis2, simpan je la utk kecemasan, cth: time balik kampung. Tp kalau balik kg pun sy bawa balik jgk stok cd..

CD ni adalah satu pilihan, terpulang la.. Cuma bg sy, selagi boleh sy cuba pakaikan CD utk anak..

Nak tanya, kiranya best ke tak flip tu? Grobaby saya ada 1, tp kalau baby pee/ poo mmg kena tukar semua, tak jd konsep AI2 (tukar soaker je).. Terima kasih ye.

http://kaklongnuzula.blogspot.com
http://happy-clothdiapering.blogspot.com

Lin Ghazale said...

Salam Kaklong Nuzula,

Saya rase, Flip tu better dari Grobaby. Saya ade 1kpg Grobaby. Saya tak berapa suka, "insert" dia yg tirus tu. Flip insert dia lebar. Kalau anak saya poo byk sangat2, baru terkena tepi. Kalau normal, insyaAllah tak kena. Kalau pee pulak, saya tak pasti kena ke tidak, sbb dia kering je bila bukak. Sbb bahagian dalam dia bukan kain mcm Grobaby. Material apa tah, sy tak tau. So saya air dry. Pastu saya guna balik.

Yeap, CD adalah pilihan masing2. Kalau balik kampung memang saya bawak CD jugak sebab boleh basuh kat kampung. Cuma malam je, tak boleh. Sy dah try 1-2 bulan CD malam, memang bottom anak saya, sentiasa ruam non stop, walaupon saya dah letak Bottom Balm as preventer. Kulit dia memang sensitive, ditambah dengan eczema.
Selagi tak menyakitkan dia, saya memang CD je. sebab saya bole tukar sesukati hati tanpa rase "alamak mahalnya mamipoko ni pakai kejap je dah nak buang". Yea, saya agak cheap.hehe