Wednesday, July 28, 2010

Customer is always....

RIGHT la! Ape lagi der? Takde customer dalam dunia ni yang wrong. Kecuali customer tu tak betol atau gila. Beli barang sebijik, kata kat seller beli 3 bijik, apsal tak sampai2 dalam mail? Ha itu mmg wrong habes.

Kejadian ini berlaku kepada seseorang yg begitu rapat sekali dengan aku. Luar dalam sumer aku kenal si dia ni. Kalau buat soklan objective 100, mesti aku dapat 90 ke atas. Nak dapat 100 tu susah la sket. Jadi si dia ni order sesuatu dari Cik Seller. Dah berbulan2, Cik Seller ni tak post2. Harga barangnya RMXX. Bagi aku itu banyak memandangkan aku tidak bekerja. Siapa kata RMXX itu sikit? Siapa siapa?

Bila si dia tanya Cik Seller, macam2 alasan diberikan. Contoh:
  1. Sakit - Ok, aku faham, semua orang mesti sakit. Tapi sebagai seorang seller, adalah menjadi tanggungjawab kau untuk inform semua buyers yang kau tu sakit. Kau igt buyers ni psychic ke? Bole tau kau sakit dengan hanya membaca blog atau meng'email' kau? Kalau setakat kau tulis kau sakit, dalam entry yang panjang berjela cerita pasal ntah hape2, yg takde sebut pon 'Kepada para buyers, saya mintak maaf blablabla', how to do expect these buyers know that you are sick? 
  2. Tak jumpa post office - Kau ke hulu ke hilir, kau tak jumpa post office? Are you out of your effin' mind? Nak 1000 daya, taknak 1000 dalih.
  3. Tak tau jalan dekat certain area untuk mencari post office - I don't effin' care. Kalau tak reti nak buat bende ni, kau takyah berniaga. Again, Nak 1000 daya, taknak 1000 dalih.
  4. Tak boleh keluar without mak - How old are you? 5?
  5. Tak sengaja, terlupa - Haiya! Banyak sangat order ke? Ke camne?
Apa lagi reason tak logic yang boleh anda fikirkan?

P/S: Kepada kawan2 yg berniaga dengan baik hati, tahniah aku ucapkan. Keep up the good work okeh?


3 comments:

Wafaa said...

Alasan no 6 - malas nak keluar. Panas.

Lin Ghazale said...

AHAH. ade gak ke alasan camtu?

adik kau said...

post satu msia renovate..smpai sume posmen da boleh tido kt rumah..takyah antar surat